Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
08 stycznia 2024

Trendy HR na 2024 rok. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas rekrutacji?

Rekrutacja pracowników w firmie decyduje o sile zespołu. Dynamicznie zmieniające się czasy wymuszają na rekruterach bieżące śledzenie trendów. Oczekiwania i potrzeby kandydatów ewoluują na naszych oczach. Jakie nowe trendy HR będą decydujące w 2024 roku?  

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • jak kształtują się trendy w branży HR i od czego one zależą; 
  • które czynniki zyskują na znaczeniu w procesach rekrutacyjnych; 
  • jak stworzyć ogłoszenie o pracę zgodnie z najnowszymi trendami. 

Jak kształtują się trendy w branży HR? Od czego zależą?

Trendy w branży HR wynikają z ogólnych tendencji społecznych, gospodarczych czy technologicznych. Zmiany środowiskowe, prawne i ekonomiczne wpływają na oczekiwania i potrzeby pracowników i pracodawców. 

Wraz z postępem technologii coraz więcej zadań wykonywanych jest przez odpowiednie oprogramowanie lub maszyny. To wymaga od pracowników ciągłego uczenia się, analitycznego myślenia oraz obsługiwania wymaganych narzędzi. Z punktu widzenia rekruterów oznacza to zatem, że muszą oni szukać kandydatów gotowych na ciągły rozwój i zmiany.  

Innym czynnikiem jest dbanie o zrównoważony rozwój. Kandydaci, coraz bardziej świadomi ekologicznie i społecznie, oczekują od pracodawcy nie tylko atrakcyjnych warunków zatrudnienia, ale też rozwiązań z zakresu odpowiedzialności biznesu. Wyzwaniem stojącym przed rekruterami jest zatem komunikowanie prospołecznych praktyk w organizacji oraz zatrudnianie kandydatów, którzy podzielają takie wartości. 

Nieustannie na rynku pracy trwa zmiana pokoleniowa. Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, wychowane są w erze globalnej i wielokulturowej cyfryzacji. Od pracodawcy oczekują możliwości spełnienia się w pracy. Przywiązują też dużą wagę do well-being'u. Skuteczne dotarcie do osób z pokolenia Z wymaga nie tylko odpowiedniej oferty, ale też wykorzystania naturalnych dla nich kanałów komunikacji, takich jak social media.  

Które czynniki zyskują na znaczeniu w procesach rekrutacyjnych? 

Nowe trendy HR na rynku pracy sprawiają, że pewne czynniki stają się kluczowe przy podejmowaniu decyzji o podjęciu pracy lub zatrudnieniu pracownika. Oto kilka z nich: 

  • Zachowanie work-life balance. Harmonijne łączenie życia zawodowego i prywatnego to kluczowa kwestia. Nadmierny stres prowadzący do wypalenia zawodowego coraz częściej towarzyszy pracownikom. Świadomi kandydaci poszukują ofert zapewniających elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, a także profesjonalne wsparcie psychologiczne czy opiekę nad dziećmi. 
  • Well-being. Pracodawcy chcą dbać o dobre samopoczucie pracowników, zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym. Przyciągają kandydatów bogatą ofertą ubezpieczeń zdrowotnych, programów profilaktycznych, pakietów sportowych czy relaksacyjnych. Rekruterzy powinni podkreślać takie inicjatywy i korzyści już na etapie procesu rekrutacyjnego. 
  • Różnorodność w miejscu pracy. Na znaczeniu coraz mocniej zyskuje pojęcie inkluzywności. Oznacza ono szacunek i akceptację dla różnic między ludźmi. W inkluzywnym miejscu pracy czynniki taki jak: płeć, wiek, rasa, narodowość, religia, orientacja seksualna, niepełnosprawność czy poglądy polityczne nie podlegają ocenie. Kandydatom zależy na pracy w firmie, która zapewnia równe szanse i rozwój. Zadaniem rekruterów będzie zatem przestrzeganie prawa i etyki zawodowej. Powinni oni także weryfikować to, czy kandydaci są uczciwi, rzetelni i lojalni oraz czy kierują się szacunkiem do innych. 
  • Przejrzyste warunki zatrudnienia. Niezwykle ważne jest jasne i zrozumiałe sformułowanie tego, czego pracodawca oczekuje od kandydata, a także co oferuje mu w zamian. Kandydaci wybierają pracodawców, którzy podają konkretne i aktualne dane dotyczące zakresu obowiązków, wymagań, kryteriów oceny, wynagrodzenia, benefitów, umowy, czasu pracy czy ścieżki kariery.

Jak stworzyć ogłoszenie o pracę zgodne z najnowszymi trendami?

Chcąc być na czasie i przyciągnąć uwagę talentów na rynku, warto już na etapie ogłoszenia zadbać o to, by było ono zgodne z nowymi trendami HR. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w tworzeniu takiego ogłoszenia. 

  • Przedstaw firmę i zespół. Pokaż, jakie wartości są ważne i jaka kultura organizacyjna panuje w Twojej firmie.  
  • Zadbaj o inkluzywność. Stwórz ogłoszenie w taki sposób, by było ono przystępne, ciekawe, łatwe w odbiorze oraz co równie ważne – by jego treść w żaden sposób nie wykluczała potencjalnych kandydatów.  
  • Podziel wymagania dla kandydatów na niezbędne i mile widziane. Zastanów się, które umiejętności są kluczowe do wykonywania oferowanej pracy. Oceń, jakie umiejętności miękkie są najbardziej potrzebne.  
  • Podaj widełki lub zakres wynagrodzenia. W przypadku gdy zdecydowanie nie chcesz tego robić, podaj informację, że wynagrodzenie będzie adekwatne od poziomu umiejętności na danym stanowisku.  
  • Przygotuj ogłoszenie w atrakcyjnej formie. Posłuż się zdjęciami, przyciągnij uwagę konkretnym i zarazem ciekawym tytułem ogłoszenia.  

Pamiętaj też o tym, by dopasować swoją ofertę do odbiorców. Dostosuj kanały komunikacji do ich potrzeb. Wykorzystaj nowe trendy HR w codziennej pracy i przekonaj się, ile możesz dzięki nim zyskać dla swojej firmy i w oczach kandydatów.

Sprawdź nasze inne artykuły