Praca w gastronomii może mieć zarówno charakter tymczasowy, jak i etatowy. Dla studentów jest ona zwykle sposobem na dodatkowy zarobek, z kolei osoby z wykształceniem kierunkowym (np. kucharze, cukiernicy) wiążą z nią swoją zawodową przyszłość. Liczba miejsc pracy w restauracjach, pubach, cukierniach i kawiarniach systematycznie rośnie, co dla kandydatów jest bardzo dobrą wiadomością, a dla właścicieli lokali – sporym wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście zmian spowodowanych pandemią.
Z tego artykułu dowiesz się:
W ciągu ostatnich trzech lat branża HoReCa była kształtowana przez wiele wydarzeń losowych, spośród których najpoważniejsza w skutkach była pandemia COVID-19. Ograniczenia nałożone na lokale gastronomiczne sprawiły, że wielu pracowników straciło zatrudnienie i musiało się przekwalifikować. Część z nich nie zdecydowała się na powrót do branży w obawie przed brakiem stabilności i niepewną sytuacją finansową. Dla pracodawców oznaczało to konieczność znalezienia i wyszkolenia nowych pracowników.
Naprzemienne wprowadzanie i znoszenie obostrzeń znalazło odzwierciedlenie w danych OLX. Z raportu „Prognozy Przyszłości. Know How 2021” wynika, że w połowie kwietnia 2020 roku liczba nowych ofert pracy w gastronomii spadła o 62% w porównaniu z ostatnim tygodniem lutego. Sytuacja poprawiła się nieco w trakcie wakacji, ale druga fala pandemii ponownie doprowadziła do zamknięcia lokali gastronomicznych i spadku zapotrzebowania na nowych pracowników. Rok 2021 przyniósł stabilizację na rynku, co zwiększyło nie tylko liczbę ofert pracy w gastronomii (119% względem roku poprzedniego), ale i zainteresowanie kandydatów (wzrost liczby odpowiedzi o 39%).
Tendencja ta nadal się utrzymuje – według raportu „Rewolucja HR. Know How 2023” w 2022 roku na oferty z branży gastronomicznej odpowiedziało o 20% więcej kandydatów niż przed rokiem. Coraz większe zainteresowanie pracą w restauracjach lub kawiarniach jest m.in. efektem dużej liczby uchodźców z Ukrainy, którzy postanowili pozostać w Polsce.
Analiza danych z raportów i specyfiki współczesnego rynku gastronomicznego pozwala na ustalenie głównych wyzwań związanych z procesem rekrutacyjnym. Są to przede wszystkim: ryzyko rotacji, zmieniające się oczekiwania kandydatów co do warunków zatrudnienia, duża konkurencja wśród pracodawców, a także konieczność wykazania się otwartością na pracowników bez doświadczenia lub biegłej znajomości języka polskiego. Jak wykorzystać te informacje podczas rekrutacji?
W pierwszej kolejności warto postawić na transparentność. Brak nazwy lokalu, nieprawdziwe dane użytkownika i lakoniczne informacje w treści ogłoszenia o pracę wzbudzą podejrzenia kandydatów i skutecznie zniechęcą ich do przesłania CV. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej wyczuleni na punkcie danych osobowych – chcą mieć pewność, że nie zostaną one wykorzystane w innym celu niż rekrutacja.
Podczas rozmowy rekrutacyjnej staraj się pozyskać od kandydata informacje na temat jego zawodowych planów. Zapytaj go, na czym mu najbardziej zależy w nowym miejscu pracy, jaka jest jego dyspozycyjność i czy jest ona ograniczona dodatkowymi aktywnościami (np. studiami). Jeśli zadbasz o partnerski charakter rozmowy (dobrym pomysłem jest przejście „na Ty”), potencjalny pracownik będzie odpowiadał na Twoje pytania szczerze i otwarcie. Tobie ułatwi to ocenę jego usposobienia, charakteru i predyspozycji do pracy na określonym stanowisku. Najlepszych kandydatów zaproś na dzień próbny. Dzięki temu przekonasz się, jak szybko uczą się nowych zadań i czy odnajdują się w Twoim zespole.
Głównym powodem podjęcia decyzji o zmianie pracy są kwestie zarobkowe. Warto zatem regularnie analizować wysokość przeciętnego wynagrodzenia na konkretnym stanowisku. Pomoże Ci w tym Porównywarka wynagrodzeń OLX. Wystarczy, że w polu wyszukiwania wpiszesz nazwę zawodu, a następnie wybierzesz województwo – system zaprezentuje Ci statystyki dotyczące miesięcznych zarobków. Jeśli okaże się, że Twoja oferta jest dużo niższa niż mediana wynagrodzenia, zastanów się, czy jesteś w stanie podnieść stawkę dla obecnych i przyszłych pracowników.
Innymi powodami zwolnień są przede wszystkim: brak możliwości rozwoju, poczucie niedocenienia przez pracodawcę, zła atmosfera w miejscu pracy oraz zbyt ciężkie zadania. Staraj się zatem dbać o rozwój pracowników – regularnie organizuj szkolenia, stwórz transparentną ścieżkę awansu, nie ignoruj ich propozycji i pomysłów. Promuj również w swoim lokalu kulturę szczerości, która pozwoli szybciej rozwiązywać konflikty w zespole.
Podsumowując, trudności w znalezieniu dobrego pracownika w branży gastronomicznej nie zawsze wynikają z braków kadrowych. Przyczyną problemów mogą być także m.in.: nieatrakcyjna oferta pracy, zamykanie się na osoby bez doświadczenia, ignorowanie potrzeb i oczekiwań kandydatów, a także – po prostu – złe warunki zatrudnienia. Zawsze warto zapytać odchodzącego pracownika o powody jego decyzji – informacja taka w przyszłości pozwoli uniknąć błędów, których jako pracodawca być może nawet nie jesteś świadomy.