Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
30 października 2023

Rekrutacja w branży gastronomicznej. Jak znaleźć idealnego pracownika restauracji?

Praca w gastronomii może mieć zarówno charakter tymczasowy, jak i etatowy. Dla studentów jest ona zwykle sposobem na dodatkowy zarobek, z kolei osoby z wykształceniem kierunkowym (np. kucharze, cukiernicy) wiążą z nią swoją zawodową przyszłość. Liczba miejsc pracy w restauracjach, pubach, cukierniach i kawiarniach systematycznie rośnie, co dla kandydatów jest bardzo dobrą wiadomością, a dla właścicieli lokali – sporym wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście zmian spowodowanych pandemią.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda aktualna sytuacja w branży gastronomicznej;
  • jak stworzyć skuteczne ogłoszenie o pracę;
  • na co zwrócić uwagę podczas wyboru kandydata do pracy;
  • co zrobić, by pracownik został jak najdłużej.

Pracodawcy a sytuacja na rynku gastronomicznym

W ciągu ostatnich trzech lat branża HoReCa była kształtowana przez wiele wydarzeń losowych, spośród których najpoważniejsza w skutkach była pandemia COVID-19. Ograniczenia nałożone na lokale gastronomiczne sprawiły, że wielu pracowników straciło zatrudnienie i musiało się przekwalifikować. Część z nich nie zdecydowała się na powrót do branży w obawie przed brakiem stabilności i niepewną sytuacją finansową. Dla pracodawców oznaczało to konieczność znalezienia i wyszkolenia nowych pracowników.

Naprzemienne wprowadzanie i znoszenie obostrzeń znalazło odzwierciedlenie w danych OLX. Z raportu „Prognozy Przyszłości. Know How 2021” wynika, że w połowie kwietnia 2020 roku liczba nowych ofert pracy w gastronomii spadła o 62% w porównaniu z ostatnim tygodniem lutego. Sytuacja poprawiła się nieco w trakcie wakacji, ale druga fala pandemii ponownie doprowadziła do zamknięcia lokali gastronomicznych i spadku zapotrzebowania na nowych pracowników. Rok 2021 przyniósł stabilizację na rynku, co zwiększyło nie tylko liczbę ofert pracy w gastronomii (119% względem roku poprzedniego), ale i zainteresowanie kandydatów (wzrost liczby odpowiedzi o 39%).

Tendencja ta nadal się utrzymuje – według raportu „Rewolucja HR. Know How 2023” w 2022 roku na oferty z branży gastronomicznej odpowiedziało o 20% więcej kandydatów niż przed rokiem. Coraz większe zainteresowanie pracą w restauracjach lub kawiarniach jest m.in. efektem dużej liczby uchodźców z Ukrainy, którzy postanowili pozostać w Polsce.

Praca w gastronomii – rekrutacja pracowników

Analiza danych z raportów i specyfiki współczesnego rynku gastronomicznego pozwala na ustalenie głównych wyzwań związanych z procesem rekrutacyjnym. Są to przede wszystkim: ryzyko rotacji, zmieniające się oczekiwania kandydatów co do warunków zatrudnienia, duża konkurencja wśród pracodawców, a także konieczność wykazania się otwartością na pracowników bez doświadczenia lub biegłej znajomości języka polskiego. Jak wykorzystać te informacje podczas rekrutacji?

Stwórz ogłoszenie, które zachęci kandydatów do aplikowania

W pierwszej kolejności warto postawić na transparentność. Brak nazwy lokalu, nieprawdziwe dane użytkownika i lakoniczne informacje w treści ogłoszenia o pracę wzbudzą podejrzenia kandydatów i skutecznie zniechęcą ich do przesłania CV. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej wyczuleni na punkcie danych osobowych – chcą mieć pewność, że nie zostaną one wykorzystane w innym celu niż rekrutacja.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru pracownika?

Podczas rozmowy rekrutacyjnej staraj się pozyskać od kandydata informacje na temat jego zawodowych planów. Zapytaj go, na czym mu najbardziej zależy w nowym miejscu pracy, jaka jest jego dyspozycyjność i czy jest ona ograniczona dodatkowymi aktywnościami (np. studiami). Jeśli zadbasz o partnerski charakter rozmowy (dobrym pomysłem jest przejście „na Ty”), potencjalny pracownik będzie odpowiadał na Twoje pytania szczerze i otwarcie. Tobie ułatwi to ocenę jego usposobienia, charakteru i predyspozycji do pracy na określonym stanowisku. Najlepszych kandydatów zaproś na dzień próbny. Dzięki temu przekonasz się, jak szybko uczą się nowych zadań i czy odnajdują się w Twoim zespole.

Co zrobić, by pracownik nie odszedł z pracy?

Głównym powodem podjęcia decyzji o zmianie pracy są kwestie zarobkowe. Warto zatem regularnie analizować wysokość przeciętnego wynagrodzenia na konkretnym stanowisku. Pomoże Ci w tym Porównywarka wynagrodzeń OLX. Wystarczy, że w polu wyszukiwania wpiszesz nazwę zawodu, a następnie wybierzesz województwo – system zaprezentuje Ci statystyki dotyczące miesięcznych zarobków. Jeśli okaże się, że Twoja oferta jest dużo niższa niż mediana wynagrodzenia, zastanów się, czy jesteś w stanie podnieść stawkę dla obecnych i przyszłych pracowników.

Innymi powodami zwolnień są przede wszystkim: brak możliwości rozwoju, poczucie niedocenienia przez pracodawcę, zła atmosfera w miejscu pracy oraz zbyt ciężkie zadania. Staraj się zatem dbać o rozwój pracowników – regularnie organizuj szkolenia, stwórz transparentną ścieżkę awansu, nie ignoruj ich propozycji i pomysłów. Promuj również w swoim lokalu kulturę szczerości, która pozwoli szybciej rozwiązywać konflikty w zespole.

Podsumowując, trudności w znalezieniu dobrego pracownika w branży gastronomicznej nie zawsze wynikają z braków kadrowych. Przyczyną problemów mogą być także m.in.: nieatrakcyjna oferta pracy, zamykanie się na osoby bez doświadczenia, ignorowanie potrzeb i oczekiwań kandydatów, a także – po prostu – złe warunki zatrudnienia. Zawsze warto zapytać odchodzącego pracownika o powody jego decyzji – informacja taka w przyszłości pozwoli uniknąć błędów, których jako pracodawca być może nawet nie jesteś świadomy.

Sprawdź nasze inne artykuły