Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z ważnej funkcji, jaką pszczoły pełnią w rolnictwie i środowisku. To w dużej mierze zasługa wielu akcji edukacyjnych mających na celu ochronę tych niewielkich owadów. Z raportu „Nie tylko miód. Wartość zapylania upraw rolniczych w 2015 r.” autorstwa Greenpeace wynika, że dzięki pszczołom możliwa jest produkcja rolna o wartości ponad 4 mld zł rocznie. Nic dziwnego – w końcu odpowiadają one za zapylenie kilku tysięcy odmian warzyw i owoców. Sprzedaż miodu z własnej pasieki nie jest zatem jedynie pomysłem na biznes – to także działanie sprzyjające środowisku.
Z tego artykułu dowiesz się:
Polacy kochają miód i mimo rosnących cen spożywają go coraz więcej. Z danych GUS wynika, że w 2017 roku za słoik miodu musieliśmy zapłacić niemal 2 razy więcej niż w roku 2000. Rosnący trend utrzymuje się od dłuższego czasu – badania Instytutu Ogrodnictwa w Puławach wskazują, że koszty produkcji miodu w 2021 roku wzrosły średnio o 7-8% w porównaniu do roku ubiegłego, co przełożyło się na zwiększenie cen sprzedaży o 5-16%. Mimo to zainteresowanie miodem jest coraz większe, na co wskazuje regularny wzrost liczby rodzin pszczelich w Polsce. W 2012 roku było ich 1,2 miliona, natomiast w 2021 – ponad 2 miliony.
Dlaczego tak chętnie sięgamy po miód? Przede wszystkim ze względu na właściwości zdrowotne. Doceniamy jego działanie antyoksydacyjne i przeciwbakteryjne oraz fakt, że możemy z powodzeniem zastąpić nim cukier. Najchętniej spożywamy go w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy narażeni na przeziębienie i mierzymy się z obniżoną odpornością. Osoby produkujące miód nie muszą się jednak obawiać sezonowości – branża pszczelarska działa cały rok, a w tym poradniku podpowiadamy, jak skutecznie to wykorzystać.
Miód, pyłek pszczeli, akcesoria pszczelarskie – OLX daje Ci możliwości sprzedaży wielu branżowych produktów i narzędzi. W zależności od rodzaju oferty, swoje ogłoszenie możesz przyporządkować do kategorii Ryneczek, Produkty rolne lub Pozostałe rolnicze. Co ciekawe, Giełda zwierząt została uzupełniona o dodatkową kategorię Pszczoły, która ułatwi Ci trafienie do właścicieli pasiek poszukujących pszczelich odkładów i matek.
W pierwszej kolejności na sprzedaż miodu wpływa chwytliwy tytuł ogłoszenia. Powinien on zawierać konkretne informacje na temat produktu oraz zachęcać klientów do zapoznania się z ofertą. W OLX możesz w tym celu wykorzystać aż 70 znaków – nie warto zatem ograniczać się do zdawkowych komunikatów. Kilka przykładów znajdziesz poniżej. Zwróć uwagę na to, jak detale wpływają na odbiór ogłoszenia:
Tworzenie opisu rozpocznij od informacji ogólnych: rodzaju miodu, dostępnych pojemności oraz roku produkcji. Następnie przejdź do szczegółów: dokładnej charakterystyki produktu (smaku, koloru, konsystencji) oraz korzyści z jego spożywania. Nie wszyscy użytkownicy zdają sobie sprawę ze zdrowotnych właściwości miodu, dlatego warto je dokładnie opisać. W ogłoszeniu możesz również pokusić się o storytelling – opowiedz o rodzinnym biznesie, sposobie pracy w pasiece i ekologicznym wymiarze całego przedsięwzięcia.
Podobnie jak w przypadku miodu, opisz rodzaj pyłku pszczelego, rok jego produkcji oraz wielkość opakowania, w którym jest sprzedawany. Nie zapomnij o szczegółowych informacjach na temat jego właściwości i możliwości zastosowania. Nie jest to produkt aż tak popularny jak miód – nie każdy będzie zatem wiedział, do czego może go dodać.
Nie tylko miodem i pyłkiem pszczelarstwo stoi. W Internecie możesz również nawiązać współpracę z innymi właścicielami pasiek, oferując im pszczoły oraz akcesoria pszczelarskie. Sklep internetowy nie jest Ci do tego potrzebny – wystarczy stworzyć odpowiednie ogłoszenie na OLX lub wykupić Pakiet Ogłoszeń dopasowany do własnych potrzeb sprzedażowych W kategorii Rolnictwo odnotowujemy ponad 3 mln odpowiedzi miesięcznie! Do najpopularniejszych akcesoriów pszczelarskich oferowanych na OLX należą podkurzacze, dyfuzory pasieczne, siatki pszczelarskie, suszarki do pyłku i elementy odzieży ochronnej (bluzy, kombinezony, kapelusze i rękawice).
Pamiętaj, że rodzaj ogłoszenia warto dostosować do sezonu. Wiosną możesz sprzedawać pszczoły, zaś zimą – ule i akcesoria pszczelarskie. Twoja oferta powinna opierać się na cechach i zaletach, a przede wszystkim pokazywać korzyści, które potencjalny klient osiągnie, decydując się na transakcję. Mniej doświadczonym rolnikom z pewnością przyda się również oferta doradztwa – nie bój się zatem dzielić swoją ekspercką wiedzą.
Jak widzisz, pszczelarstwo to niewątpliwie dobry pomysł na działalność. Mimo rosnących kosztów produkcji, a więc i cen, z roku na rok wzrasta liczba potencjalnych odbiorców miodu. Coraz więcej osób decyduje się również na założenie własnych pasiek. Dla Ciebie to szansa na sprzedaż nie tylko miodu, ale i akcesoriów pszczelarskich.