Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
03 stycznia 2024

Inkluzywność w procesie rekrutacji – czym jest i jak ją wdrożyć?

Inkluzywność to inaczej otwartość na różnorodność i potrzeby ludzi. Podejście to pozwala docenić i szanować indywidualne cechy, doświadczenia i perspektywy każdego pracownika i kandydata. Przynosi wymierne korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikom. 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • czym jest inkluzywność i dlaczego jest ważna; 
  • jak napisać ogłoszenie o pracę, tak by było inkluzywne; 
  • czego się wystrzegać, by oferta pracy nie była ekskluzywna; 
  • jak zadbać o inkluzywność podczas rozmowy kwalifikacyjnej. 

Czym jest inkluzywność i dlaczego jest ważna w procesie rekrutacji? 

Inkluzywność w procesie rekrutacji oznacza zapewnienie równych szans i uczciwej oceny wszystkim osobom, które chcą dołączyć do zespołu, bez względu na ich płeć, wiek, pochodzenie, niepełnosprawność, orientację seksualną czy przekonania.

Dzięki inkluzywnemu podejściu jako pracodawca zyskujesz większy dostęp do talentów. Zmniejszasz także ryzyko dyskryminacji i potencjalnych konfliktów w zespole. Pracownicy mogą komfortowo czuć się w swoim towarzystwie, otrzymują realną szansę na rozwój i awans. 

Jak przygotować inkluzywne ogłoszenie o pracę? 

Już na etapie ogłoszenia o pracę warto zadbać, by było ono inkluzywne. Sposób, w jaki je napiszesz, wpłynie na to, czy potencjalny kandydat zainteresuje się Twoją ofertą i zdecyduje się aplikować. Aby ogłoszenie było inkluzywne, powinno być wolne od uprzedzeń, stereotypów i niepotrzebnych aluzji. Oto kilka zasad, którymi warto się kierować: 

  • Stosuj neutralny język, który nie sugeruje preferencji lub wykluczenia żadnej grupy. Unikaj słów i zwrotów kojarzonych z konkretną płcią, wiekiem, pochodzeniem, niepełnosprawnością, orientacją seksualną czy przekonaniami. 
  • Podkreśl umiejętności niezbędne do wykonywania danego stanowiska. Jednocześnie unikaj wymagań, które nie mają bezpośredniego związku z pracą. Przykładowo: zamiast wykształcenia wyższego w ogłoszeniu wymagaj „niezbędnej wiedzy z określonego zakresu”. 
  • Postaw na wartości, które reprezentuje Twoja firma. Pokaż, że dbasz o różnorodność i inkluzywność w swojej organizacji i że zapewniasz odpowiednie warunki dla wszystkich pracowników. Mogą nimi być elastyczny czas pracy, pakiet benefitów lub specjalistyczne szkolenia. 
  • Zadbaj o klarowność przekazu, tak by treść ogłoszenia dla każdego odbiorcy była jasna i łatwa do zrozumienia. Uzupełnij ogłoszenie o graficzne elementy, które pomogą przyswoić kluczowe informacje. Im klarowniejszy przekaz, tym większa szansa na dotarcie do odpowiednich kandydatów.  
  • Wykorzystaj możliwości oferowane przez OLX, aby dotrzeć do szerszej grupy kandydatów. Jak dodać ogłoszenie o pracę na OLX? Wybierz odpowiednią kategorię, lokalizację, typ umowy, wymiar czasu pracy i dodatkowe informacje. 

Czego się wystrzegać, by oferta pracy nie była ekskluzywna? 

Istnieje kilka czynników, które mogą sprawić, że Twoja oferta pracy stanie się ekskluzywna, dyskryminująca lub zniechęcająca kandydatów do aplikowania. Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę? 

  • Unikaj słów i zwrotów, które mogą sugerować preferencję dla określonej grupy odbiorców. Używaj neutralnych określeń, które każdy z kandydatów będzie mógł odnieść do siebie. Staraj się nie stosować form gramatycznych, które mogą być uznane za dyskryminujące, unikaj formy żeńskiej i męskiej, zastępując je w miarę możliwości formą bezosobową, np. „osoba na tym stanowisku”. 
  • Dokładnie określ wymagania na oferowanym stanowisku. Doprecyzuj, jakie umiejętności i doświadczenie są niezbędne do wykonywania danej pracy, a jakie są tylko mile widziane lub dodatkowe. Nie uwzględniaj wymagań, które nie mają związku z charakterem wykonywanej pracy takich jak: wygląd, stan cywilny, hobby.  
  • Pamiętaj, by unikać podawania wymagań, które mogą być trudne do spełnienia przez osoby z niepełnosprawnością, typu sprawność fizyczna, czy zdolność do pracy w stresie. Skoncentruj się na tym, jakie zadania i obowiązki będą wykonywane na danym stanowisku i jakie warunki pracy zapewnia firma. 
  • Dostosuj informację o wynagrodzeniu do odbiorców Twojej oferty. Nie podawaj stawki poniżej średniej krajowej lub rynkowej dla danego stanowiska. Zamiast tego napisz o wynagrodzeniu adekwatnym do umiejętności i doświadczenia. Nie zniechęcaj osób, które oczekują odpowiedniego zarobku i docenienia ich pracy. 
    Wiedząc, gdzie umieścić ogłoszenie o pracę i jak je stworzyć, możemy przejść do kolejnego etapu. 

Jak zadbać o inkluzywność podczas rozmowy kwalifikacyjnej? 

Rozmowa kwalifikacyjna to kluczowy moment w procesie zatrudnienia. Wrażenia kandydata i pracodawcy mają decydujące znaczenie przed podjęciem współpracy.  

Zadbaj o inkluzywność już podczas rozmowy kwalifikacyjnej: 

  • Zwracaj się do kandydatów z użyciem odpowiednich form grzecznościowych. Jeżeli nie wiesz, jakiej formy użyć – zapytaj kandydata o jego preferencje. 
  • Stosuj otwarte pytania dotyczące kwalifikacji, umiejętności i motywacji do pracy na danym stanowisku. Unikaj pytań niezwiązanych z pracą lub dotyczących życia prywatnego, planów rodzicielskich czy poglądów politycznych. 
  • Pozwól kandydatowi wyrazić opinie, oczekiwania i potrzeby. Słuchaj uważnie, starając się zrozumieć perspektywę kandydata, poznać jego doświadczenie i wiedzę. 
  • Dostosuj formę rozmowy kwalifikacyjnej do potrzeb i możliwości kandydatów. Jeśli kandydat ma jakąś niepełnosprawność, zaoferuj ułatwienie. W przypadku gdy kandydat porozumiewa się w innym języku, postaraj się zapewnić tłumacza lub narzędzie ułatwiające komunikację. 

Kieruj się obiektywizmem w ocenie kandydatów. Bazuj na faktach, a nie subiektywnych wrażeniach i stereotypach. Używaj sprawdzonych narzędzi do oceny na danym stanowisku. Oceniaj kandydatów przez pryzmat wymagań. Stosując te zasady, znacznie zwiększysz swoje szanse na pozyskanie idealnego kandydata do pracy.

Sprawdź nasze inne artykuły