Dla konsumentów opakowania i etykiety są cennym źródłem wiedzy o produkcie. Dla producentów żywności – szansą na zwiększenie sprzedaży i budowanie wizerunku marki. Skoro od wyglądu pudełek, słoików czy kartonów zależy tak wiele, temat należy potraktować wyjątkowo poważnie. Stoisz przed wyzwaniem zaprojektowania opakowań produktów spożywczych i nie wiesz, od czego zacząć? Zapraszamy Cię do lektury naszego poradnika, w którym znajdziesz garść informacji o wymogach formalnych i najnowszych trendach!
Z tego artykułu dowiesz się:
Projektowanie etykiet spożywczych to proces, który wymaga uwzględnienia wielu aspektów. Najważniejsze są oczywiście kwestie prawne – musisz bezwzględnie przestrzegać zasad uwzględnionych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Z punktu widzenia konsumentów ważna jest również estetyka opakowania. Nie bez powodu największe marki decydują się czasami na rebranding, dostosowując opakowania produktów do zmieniających się potrzeb odbiorców i najnowszych trendów. Wszystkie te kwestie rozwiniemy w dalszej części poradnika.
W przypadku opakowań nie ma miejsca na sztuczki i przekłamania. Informacje zawarte na etykietach nie mogą wprowadzać klientów w błąd w żadnym aspekcie – od składu, przez pochodzenie, na właściwościach kończąc. Przykładowo: jeśli chcesz zamieścić na etykiecie informację, że produkt jest “ekologiczny”, musisz posiadać odpowiednie certyfikaty, które ten fakt potwierdzają. Z kolei produkcja przemysłowa żywności wyklucza możliwość opisania jej jako “swojskiej” lub “domowej”. Zakazane jest również umieszczenie na opakowaniach informacji o właściwościach leczniczych – wyjątkami są naturalna woda mineralna i produkty o specjalnym przeznaczeniu żywieniowym.
Co musi się znaleźć na opakowaniu? Informacji jest sporo, dlatego zebraliśmy je w formie checklisty. Pamiętaj, że wszystkie te treści muszą być wyraźne i czytelne. Minimalny rozmiar czcionki wynosi 1,2 mm, chyba że powierzchnia opakowania jest mniejsza niż 80 cm² – wtedy wystarczy 0,9 mm.
Kwestie formalne za nami, pora na projekt! Powinien być on wypadkową różnych aspektów: najnowszych trendów, specyfiki produktu, potrzeb i gustu odbiorców oraz spójności graficznej wszystkich materiałów. Inaczej będzie wyglądało opakowanie żywności przeznaczonej dla dzieci, inaczej dla młodzieży, a jeszcze inaczej dla dorosłych. Projektując etykietę, myśl o swoich obecnych i potencjalnych klientach: kim są, co się im podoba, jakie mają potrzeby i oczekiwania wobec Twojej marki.
Postaw na wyrazistą typografię i wygospodaruj miejsce na nazwę w centrum etykiety. Wybierz kolory charakterystyczne dla Twojej marki, ale pamiętaj, że niektóre rodzaje produktów wzbudzają konkretne skojarzenia wśród ich odbiorców. Przykładowo: do ekologicznej lub wegańskiej żywności zdecydowanie lepiej pasuje zieleń niż czerwień.
Aktualnie najbardziej dominującym trendem w projektowaniu etykiet jest minimalizm. Producenci żywności stawiają na proste wzory i fonty, które pozwolą szybko dotrzeć do niezbędnych informacji. Dominują jasne kolory, przede wszystkim biel. Etykiety nie zajmują dużo miejsca, by nie zasłaniać produktu znajdującego się wewnątrz opakowania. To bardzo estetyczna, ale i uczciwa praktyka, dzięki której klienci mogą zapoznać się z zawartością i podjąć świadomą decyzję zakupową.
W przypadku domowej, tradycyjnej żywności projektowanie etykiet spożywczych opiera się głównie na odwołaniach do stylu retro. W trendzie tym dominują żółte, beżowe lub jasnobrązowe opakowania, które wzbudzają u klientów sentyment i nostalgię. W przypadku słoików często stosowanym rozwiązaniem jest ułożenie materiału na wieczku i przywiązanie go wstążką. Dzięki temu produkt wygląda, jakby był wyciągnięty wprost ze spiżarni babci.
Jeśli planujesz sprzedawać produkty żywnościowe na Ryneczku OLX, przestrzegaj kilku ważnych zasad. Przede wszystkim umieść w treści ogłoszenia wszystkie niezbędne informacje z etykiety (sprawdź ponownie checklistę powyżej). Dodaj do ogłoszenia kilka zdjęć produktowych, a w opisie postaraj się oddziaływać na zmysły użytkowników – smak, węch, wzrok. Pod żadnym pozorem nie wprowadzaj jednak potencjalnych klientów w błąd. Marketing również ma swoje granice, a jedną z nich jest… prawo.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Obejrzyj podsumowanie w formie wideo na naszym kanale na YouTube.