Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
13 września 2023

Znakowanie produktów i projektowanie etykiet spożywczych – aspekty prawne i wizerunkowe

Dla konsumentów opakowania i etykiety są cennym źródłem wiedzy o produkcie. Dla producentów żywności – szansą na zwiększenie sprzedaży i budowanie wizerunku marki. Skoro od wyglądu pudełek, słoików czy kartonów zależy tak wiele, temat należy potraktować wyjątkowo poważnie. Stoisz przed wyzwaniem zaprojektowania opakowań produktów spożywczych i nie wiesz, od czego zacząć? Zapraszamy Cię do lektury naszego poradnika, w którym znajdziesz garść informacji o wymogach formalnych i najnowszych trendach!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak przygotować opakowania produktów spożywczych;
  • na czym polega projektowanie etykiet;
  • jakie są zasady znakowania żywności.

Jak przygotować ​opakowania produktów spożywczych?

Projektowanie etykiet spożywczych to proces, który wymaga uwzględnienia wielu aspektów. Najważniejsze są oczywiście kwestie prawne – musisz bezwzględnie przestrzegać zasad uwzględnionych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Z punktu widzenia konsumentów ważna jest również estetyka opakowania. Nie bez powodu największe marki decydują się czasami na rebranding, dostosowując opakowania produktów do zmieniających się potrzeb odbiorców i najnowszych trendów. Wszystkie te kwestie rozwiniemy w dalszej części poradnika.

​Znakowanie żywności i aspekty prawne opakowań

W przypadku opakowań nie ma miejsca na sztuczki i przekłamania. Informacje zawarte na etykietach nie mogą wprowadzać klientów w błąd w żadnym aspekcie – od składu, przez pochodzenie, na właściwościach kończąc. Przykładowo: jeśli chcesz zamieścić na etykiecie informację, że produkt jest “ekologiczny”, musisz posiadać odpowiednie certyfikaty, które ten fakt potwierdzają. Z kolei produkcja przemysłowa żywności wyklucza możliwość opisania jej jako “swojskiej” lub “domowej”. Zakazane jest również umieszczenie na opakowaniach informacji o właściwościach leczniczych – wyjątkami są naturalna woda mineralna i produkty o specjalnym przeznaczeniu żywieniowym.

Co musi się znaleźć na opakowaniu? Informacji jest sporo, dlatego zebraliśmy je w formie checklisty. Pamiętaj, że wszystkie te treści muszą być wyraźne i czytelne. Minimalny rozmiar czcionki wynosi 1,2 mm, chyba że powierzchnia opakowania jest mniejsza niż 80 cm² – wtedy wystarczy 0,9 mm.

Projektowanie etykiet spożywczych – wskazówki

Kwestie formalne za nami, pora na projekt! Powinien być on wypadkową różnych aspektów: najnowszych trendów, specyfiki produktu, potrzeb i gustu odbiorców oraz spójności graficznej wszystkich materiałów. Inaczej będzie wyglądało opakowanie żywności przeznaczonej dla dzieci, inaczej dla młodzieży, a jeszcze inaczej dla dorosłych. Projektując etykietę, myśl o swoich obecnych i potencjalnych klientach: kim są, co się im podoba, jakie mają potrzeby i oczekiwania wobec Twojej marki.

Postaw na wyrazistą typografię i wygospodaruj miejsce na nazwę w centrum etykiety. Wybierz kolory charakterystyczne dla Twojej marki, ale pamiętaj, że niektóre rodzaje produktów wzbudzają konkretne skojarzenia wśród ich odbiorców. Przykładowo: do ekologicznej lub wegańskiej żywności zdecydowanie lepiej pasuje zieleń niż czerwień.

​Projektowanie etykiet – trendy

Aktualnie najbardziej dominującym trendem w projektowaniu etykiet jest minimalizm. Producenci żywności stawiają na proste wzory i fonty, które pozwolą szybko dotrzeć do niezbędnych informacji. Dominują jasne kolory, przede wszystkim biel. Etykiety nie zajmują dużo miejsca, by nie zasłaniać produktu znajdującego się wewnątrz opakowania. To bardzo estetyczna, ale i uczciwa praktyka, dzięki której klienci mogą zapoznać się z zawartością i podjąć świadomą decyzję zakupową.

W przypadku domowej, tradycyjnej żywności projektowanie etykiet spożywczych opiera się głównie na odwołaniach do stylu retro. W trendzie tym dominują żółte, beżowe lub jasnobrązowe opakowania, które wzbudzają u klientów sentyment i nostalgię. W przypadku słoików często stosowanym rozwiązaniem jest ułożenie materiału na wieczku i przywiązanie go wstążką. Dzięki temu produkt wygląda, jakby był wyciągnięty wprost ze spiżarni babci.

Unikatowa oferta żywności. Jak napisać dobre ogłoszenie?

Jeśli planujesz sprzedawać produkty żywnościowe na Ryneczku OLX, przestrzegaj kilku ważnych zasad. Przede wszystkim umieść w treści ogłoszenia wszystkie niezbędne informacje z etykiety (sprawdź ponownie checklistę powyżej). Dodaj do ogłoszenia kilka zdjęć produktowych, a w opisie postaraj się oddziaływać na zmysły użytkowników – smak, węch, wzrok. Pod żadnym pozorem nie wprowadzaj jednak potencjalnych klientów w błąd. Marketing również ma swoje granice, a jedną z nich jest… prawo.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Obejrzyj podsumowanie w formie wideo na naszym kanale na YouTube.

Sprawdź nasze inne artykuły