Na decyzję zakupową klienta wpływają różne elementy ogłoszenia, m.in. chwytliwy tytuł, szczegółowy opis i dobrej jakości zdjęcia. Dwa pierwsze wymagają czasu i kreatywności, w przypadku trzeciego dochodzą jeszcze kwestie techniczne – sprzęt, przestrzeń i odpowiednie oświetlenie. Jeśli nie wiesz, jak zrobić zdjęcia produktów i potrzebujesz kilku wskazówek, to mamy dla Ciebie dobre informacje! Dzięki temu poradnikowi przekonasz się, że fotografia produktowa wcale nie musi być dużym wyzwaniem, nawet jeśli nie masz w biurze miejsca na profesjonalne studio.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy sposób prezentacji produktów w Internecie faktycznie wpływa na wzrost sprzedaży? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna. Z informacji zebranych przez firmę MDG wynika, że dla 67% klientów jakość fotografii odgrywa kluczową rolę podczas internetowych zakupów. Wielu z nich uważa, że jest ona ważniejsza niż informacje o produkcie (63%), długi opis (54%), a nawet oceny i recenzje (53%). Aby stworzyć pełną i interesującą ofertę, musisz zatem zadbać nie tylko o treść, ale i kwestie wizualne. Czy jest Ci do tego potrzebne profesjonalne studio fotograficzne? Niekoniecznie! W dalszej części artykułu podpowiemy Ci, jak krok po kroku samodzielnie zorganizować sesję w biurze.
Na to, czy zdjęcia produktowe przyniosą oczekiwane efekty, ma wpływ wiele czynników: światło, perspektywa, jakość sprzętu oraz tło i scenografia. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnego studia fotograficznego, ale czasami nie pozwala na to czas lub budżet. Dlatego warto zorganizować w swoim biurze przestrzeń na szybką sesję produktową. W jaki sposób to zrobić?
Tak naprawdę wystarczy Ci stolik, czysta ściana lub zasłona oraz biała kartka papieru, która zastąpi blendę. Jeśli okno jest usytuowane w odpowiednim miejscu (najlepiej od wschodu), możesz wykorzystać naturalne światło dzienne. W pochmurne dni lub w zacienionych pomieszczeniach dobrze sprawdzi się z kolei biurowa lampka. Warto jednak zwrócić uwagę, czy sztuczne światło nie wpływa na wygląd produktu (np. nie zmienia jego rzeczywistego koloru). Najlepiej sprawdzi się zimna, biała żarówka.
Znasz już szybkie sposoby na zorganizowanie studia w biurze, pora na kwestie dotyczące sprzętu. Tak naprawdę dobrej jakości zdjęcie możesz wykonać nawet smartfonem. Urządzenia te cechują się dobrą optyką, pozwalają na dokonanie wielu ustawień, a wszystkie niedociągnięcia możesz nadrobić przy pomocy aplikacji do obróbki zdjęć. Jeśli zdecydujesz się jednak na zakup profesjonalnego sprzętu, warto zadbać o odpowiedni obiektyw do zdjęć produktowych.
Jaki obiektyw do zdjęć produktowych wybrać? Zwróć uwagę na:
Początki bywają trudne, ale z czasem fotografia reklamowa produktów przestanie sprawiać Ci problemy. Praktyka czyni mistrza! Podstawową zasadą jest to, by jak najlepiej i najdokładniej zaprezentować fotografowaną rzecz – jeden obrazek to zdecydowanie za mało. W OLX możesz dodać aż 8 zdjęć produktu, który chcesz sprzedać. To wystarczająco dużo, by pokazać potencjalnemu klientowi ogólne cechy, detale i przykłady użycia.
Znasz już tajniki fotografii produktowej, pora na kolejny poziom. Zdjęcia z zaaranżowaną scenografią świetnie nadają się do social mediów lub na stronę internetową. Czasami jednak niepotrzebne rozpraszacze odwracają uwagę od produktu. W galerii warto zatem wygospodarować miejsce na packshoty, czyli proste zdjęcia produktu na białym tle. Specyficzną odmianą packshota jest zdjęcie sferyczne. Dzięki niemu klient może obejrzeć kupowaną rzecz z różnych perspektyw. Fotografia produktowa 360° wymaga użycia specjalnego sprzętu, ale możesz również pobrać odpowiednią aplikację na swój smartfon.
Po zrobieniu zdjęcia pozostaje już kwestia retuszu. Nie musisz inwestować pieniędzy w drogie programy graficzne – na rynku dostępnych jest wiele darmowych, przy pomocy których uzyskasz podobny efekt. W pierwszej kolejności usuń ze zdjęcia wszelkie niedoskonałości (np. plamy lub zarysowania). Następnie przejdź do edycji światła, ostrości i kontrastu. Parametry te ustawisz przy pomocy wygodnych suwaków, nie musisz zatem posiadać dużych umiejętności. Ważne jest wyczucie estetyki.
Jeśli przesadzisz z retuszem, produkt na zdjęciu może znacznie odbiegać od rzeczywistości. Jak wynika z badań firmy Invesp, aż 22% klientów właśnie z tego powodu najczęściej dokonuje zwrotu. To poziom porównywalny do tak oczywistej przyczyny reklamacji jak otrzymanie uszkodzonego (20%) lub niewłaściwego (23%) towaru. Unikaj zatem zbyt dużego retuszu – staraj się wyeksponować najważniejsze cechy produktu, ale nie zmieniaj zupełnie jego rzeczywistego wyglądu.
Zorganizowanie sesji produktowej w biurze nie jest trudne, nawet jeśli masz ograniczony czas i zasoby. Dobrej jakości zdjęcie wykonasz przy pomocy smartfona, odpowiednie tło zapewni Ci biała ściana lub zasłona, a retusz wykonasz przy pomocy darmowych programów graficznych. Im staranniej przygotujesz się do tego zadania, tym lepsze będą rezultaty. Pamiętaj również, że praktyka czyni mistrza! Staraj się zatem trenować, testować różne możliwości i porównywać uzyskiwane efekty. Aby ułątwić Ci to zadanie przygotowaliśmy poradniki z propozycjami wykonywania zdjęć da poszczególych kategorii produktów: https://www.youtube.com/watch?v=yUjqZ-5sB8I&list=PLtU-50Rce6H_WjBabMjfVlrOFq-57iQkW