Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
26 czerwca 2024

Sprzedaż fotowoltaiki – jak robić to skutecznie?

Według danych Urzędu Regulacji Energetyki na koniec 2023 roku w Polsce skumulowana moc zainstalowana w fotowoltaice była o 38% większa niż przed rokiem. Wyraźny trend wzrostowy jest widoczny od wielu lat, co oznacza, że coraz więcej osób zauważa korzyści płynące z energii odnawialnej. Mimo obiecujących statystyk i prognoz pozyskanie klienta zainteresowanego inwestycją PV nadal jest sporym wyzwaniem. Jak sobie z nim poradzić?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda sprzedaż fotowoltaiki;
  • jak zdobyć klientów na fotowoltaikę;
  • jak zachęcić klienta do zakupu fotowoltaiki;
  • ile można zarobić, sprzedając fotowoltaikę.

Jak wygląda sprzedaż fotowoltaiki?

Sprzedaż systemów fotowoltaicznych składa się z co najmniej kilku etapów. Pierwszym z nich jest pozyskanie kontaktu do potencjalnego klienta. Często zdarza się, że osoby planujące inwestycję w energię odnawialną same kontaktują się z przedsiębiorstwami, by zapoznać się z różnymi ofertami i wybrać tę najbardziej korzystną. Na tym etapie należy dokładnie rozpoznać potrzeby właściciela nieruchomości, a także zebrać informacje niezbędne do przygotowania wstępnej oferty.

Jak zdobyć klientów na fotowoltaikę?

Sprzedaż w branży fotowoltaicznej warto rozpocząć od stworzenia różnych profilów potencjalnych klientów. Zwykle będą oni należeć do jednej z trzech grup: właściciele nieruchomości mieszkalnych, klienci biznesowi oraz osoby posiadające gospodarstwo rolne. W obrębie każdej z tych kategorii poziom wiedzy na temat fotowoltaiki może być różny, co w znaczący sposób wpływa na długość i sposób przeprowadzania procesu sprzedażowego.

W strategii promocji usług fotowoltaicznych najczęściej wykorzystywane są:

  • reklama internetowa, media społecznościowe,
  • strona internetowa (zawierająca nie tylko informacje o firmie i ofertę, lecz także blog ekspercki z artykułami dotyczącymi OZE),
  • telemarketing,
  • ulotki,
  • sprzedaż door to door, czyli bezpośrednia wizyta w miejscu zamieszkania potencjalnego klienta.

Dobrym sposobem na dotarcie do osób zainteresowanych PV jest także dodanie ogłoszenia na OLX w kategorii Instalacje i podkategorii Fotowoltaika. Jego treść powinna uwzględniać informacje nie tylko o ofercie, lecz także korzyściach płynących z energii odnawialnej. Szczególną uwagę warto zwrócić na zakres usług. Klienci chętniej zdecydują się na skorzystanie z ofert tych firm, które kompleksowo podchodzą do tematu fotowoltaiki – od pomocy przy formalnościach, przez montaż, aż po wsparcie w utrzymaniu instalacji.

Szczegółowe informacje na temat możliwości promocji na OLX są dostępne na stronie biznes.olx.pl.

Jak zachęcić klienta do zakupu fotowoltaiki?

Od pierwszego kontaktu z firmą z branży fotowoltaicznej do podjęcia decyzji zakupowej może minąć sporo czasu. Nic dziwnego – tak duża inwestycja wymaga dokładnego przeanalizowania wszystkich za i przeciw. Długość całego procesu zależy przede wszystkim od kompetencji i postawy przedstawiciela handlowego. Oto kilka zasad, z których warto korzystać podczas kontaktu z potencjalnym klientem:

  • Słuchaj swojego rozmówcy. Zrozumienie jego potrzeb i obaw jest kluczowe dla stworzenia atrakcyjnej, spersonalizowanej oferty.
  • Bądź ekspertem. Co do zasady klienci chętniej korzystają z ofert osób, które wykazują się pogłębioną wiedzą z danego tematu i są w stanie odpowiedzieć nawet na trudne, nieoczywiste pytania.
  • Stosuj język korzyści i język straty. Pokaż, co potencjalny klient może zyskać dzięki PV, a także co straci, nie decydując się na współpracę.
  • Pokazuj liczby. Nikt nie lubi przepłacać. Konkretna prognoza zwrotu z inwestycji i dalszych oszczędności to jeden z najbardziej skutecznych argumentów, na które może powołać się sprzedawca.

Ile można zarobić, sprzedając fotowoltaikę?

Pensja przedstawiciela handlowego w branży fotowoltaicznej składa się najczęściej z dwóch części: podstawy i premii za pozyskanie klienta. Z tego względu widełki płacowe w ofertach pracy są bardzo szerokie. Początkujący sprzedawcy mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości 5-6 tysięcy złotych miesięcznie. Bardzo doświadczeni pracownicy zarabiają nawet 10 razy więcej. Wysokość pensji zależy przede wszystkim od kompetencji sprzedażowych i interpersonalnych, dlatego warto je rozwijać podczas specjalistycznych kursów.

Sprawdź nasze inne artykuły