Kalkulator ofert

Blog dla firm

Eksperckie materiały, dane i inspiracje biznesowe.
Bądź na bieżąco w swojej branży z OLX!
23 maja 2024

Koszenie trawników – czy to się opłaca? Pomysł na wiosenno-letni biznes

Kolorowe kwiaty, dające cień drzewa i idealnie skoszona trawa – o takim obrazku marzą wszyscy właściciele działek i ogrodów. Pielęgnacja zieleni jest zajęciem czasochłonnym, wymagającym odpowiednich umiejętności – właśnie dlatego wiele osób woli powierzyć to zadanie profesjonalistom. Myślisz o założeniu działalności polegającej na koszeniu trawników? Jeśli tak, jesteś w dobrym miejscu!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy koszenie trawy to dobry biznes;
  • ile można zarobić na koszeniu trawy;
  • jak promować swój biznes związany z koszeniem trawników.

Czy koszenie trawy to dobry biznes?

Koszenie trawników jest usługą, z której korzystają nie tylko osoby posiadające ogród lub działkę, lecz także jednostki samorządowe administrujące miejską zielenią czy właściciele terenów rekreacyjnych (np. boisk, kompleksów turystycznych itp.).

Spora liczba potencjalnych klientów nie jest jednak jedynym czynnikiem wpływającym na opłacalność Twojego przyszłego biznesu. Kolejny to stałe zapotrzebowanie na koszenie trawy. Czynność tę wykonuje się po raz pierwszy, gdy źdźbła osiągną długość ok. 10 cm, czyli najczęściej na przełomie marca i kwietnia. Następnie powtarza się ją średnio co tydzień, a w przypadku trawników ozdobnych nawet 2 razy w tygodniu.

O sporym zainteresowaniu tego typu działalnością świadczą również dane OLX. Jedną z najpopularniejszych fraz na liście popularnych wyszukiwań w kategorii Usługi jest właśnie koszenie trawy. Co więcej, wiosną i latem jest to najczęściej wyszukiwana opcja w podkategorii Usługi ogrodnicze.

Ile można zarobić na koszeniu trawy?

Standardowa stawka za koszenie trawnika wynosi 0,50-0,70 zł za metr kwadratowy. Oznacza to, że w przypadku niewielkiego ogrodu o powierzchni 100 m² zapłata za taką usługę będzie wynosiła 50-70 zł. Często stosowaną praktyką jest obniżanie ceny proporcjonalnie do wielkości terenu – im większa działka, tym niższy koszt za metr kwadratowy koszenia.

Warto pamiętać, że ceny koszenia są zróżnicowane w zależności od:

  • stanu roślinności – usługa jest najtańsza podczas przycinania klasycznych trawników, nieco droższa w przypadku wysokich traw, a najdroższa wtedy, gdy na działce znajdują się zarośla,
  • rodzaju wykorzystywanego sprzętu – przykładowo: koszenie kosiarką spalinową jest zwykle dużo tańsze niż użycie kosy spalinowej,
  • specyfiki terenu – usługodawcy często zastrzegają, że cena koszenia może być nieco wyższa w przypadku dużego pochylenia, nierówności lub wystąpienia przeszkód (np. drzew, słupków, ławek).

Koszenie trawników – jak promować biznes?

Firma zajmująca się koszeniem trawników powinna rozpocząć działania promocyjne jeszcze przed startem sezonu wiosenno-letniego. Początkujący przedsiębiorca może starać się pozyskać pierwsze zlecenia, korzystając z mediów społecznościowych lub tradycyjnych form reklamy, takich jak ulotka lub ogłoszenie. Dobrym sposobem jest umieszczenie oferty w serwisach ogłoszeniowych, takich jak OLX. To właśnie tam potencjalni klienci często poszukują wsparcia przy pielęgnacji swoich ogrodów.

Jak stworzyć skuteczne ogłoszenie na OLX? Oto kilka wskazówek:

  • Tytuł – wskaż, na czym polega Twoja usługa, korzystając z popularnych fraz, np. „koszenie trawy”, „koszenie trawnika”, „koszenie traw kosiarką bijakową”, „koszenie nieużytków” itp.
  • Treść ogłoszenia – opisz dokładnie swoją usługę, wskazując nie tylko na jej zakres (np. koszenie traw), lecz także wykorzystywany sprzęt, doświadczenie czy obszar, w obrębie którego prowadzisz działalność. Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu – użytkownicy łatwiej odnajdą interesujące ich informacje, jeśli zastosujesz wypunktowania zamiast jednego obszernego bloku tekstu.
  • Zdjęcia – pokaż efekty swojej pracy w galerii dołączonej do ogłoszenia. Dobrym pomysłem jest pokazanie efektu „przed i po”.
  • Dodatkowa promocja – skorzystaj z opcji promowania ogłoszenia, aby zwiększyć jego widoczność w serwisie OLX i wyróżnić się na tle konkurencji. Do wyboru masz 3 pakiety uwzględniające automatyczne odświeżenie ogłoszenia, promowanie na górze listy ogłoszeń i promowanie na stronie głównej.

Szczegółowe informacje na temat dostępnych możliwości promocji w serwisie OLX znajdziesz tutaj: Pakiety promowań.

Sprawdź nasze inne artykuły